Chi-chi Nwanoku
Chi-chi Nwanoku, eks-sprinteren som er halvparten så stor som kontrabassen hennes, har fått et rykte som en av de beste eksponentene for instrumentet hennes i dag.
Hun studerte ved Royal Academy of Music og med Franco Petracchi i Roma, og ble snart etterspurt internasjonalt.
Chi-chi er grunnlegger og kunstnerisk leder for Chineke! Foundation, som støtter, inspirerer og oppmuntrer svarte, asiatiske og etnisk mangfoldige klassiske musikere som arbeider i Storbritannia og Europa. Chineke! Foundation feirer mangfold i den klassiske musikkbransjen gjennom sine to orkestre, Chineke! Orchestra og Chineke! Junior Orchestra, samt sitt pedagogiske og samfunnsengasjementsarbeid. Til syvende og sist har Chineke! Foundation som mål å gi svarte, asiatiske og etnisk mangfoldige klassiske musikere en plattform de kan utmerke seg på, og gjennom slike metoder øke representasjonen av asiatiske, svarte og etnisk mangfoldige musikere i britiske og europeiske orkestre.
Chi-chi var en av grunnleggerne av Orchestra of the Age of Enlightenment og hadde stillingen som solo-kontrabass der i 30 år. Hun er professor i historiske studier av kontrabass ved Royal Academy of Music, hvor hun ble utnevnt til Fellow i 1998.
Chi-chis brede musikalske interesser har resultert i en utøvende karriere med innspillende av verk i en rekke stiler, fra autentisk barokk til det 21. århundre og nye bestillingsverk, med mange av Europas ledende kammerorkestre og ensembler. Noen av hennes bemerkelsesverdige kammerinnspillinger inkluderer Schuberts Trout Kvartett (tre innspillinger), og Oktett, Beethoven Septett, Hummel Piano Kvintett og Boccherini Sonater. Hennes soloinnspilling av Dittersdorf- og Vanhal-konsert med det Svenske Kammerorkesteret (Hyperion) høstet kritikerros.
Bilde: Eric Richmond